Dá sa urobiť fotka kedy je vták v letu zaostrený za konárom, za rákosím, doslova „za rohom“ keď ho už AF systém nemôže vidieť? Môžeš komponovať záber na full frame (ďalej FF) tak aby si mal vtáčika takmer v ľubovoľnej časti obrazu/hľadáčika? Môže byť vták v letku in focus aj keď sa nachádza mimo pole AF senzora vo foťáku na zrkadlovke FF? Môžeš BIF fotografovať tak aby si využil celé políčko na FF DLSR bez toho aby si musel rezať a ešte raz rezať, aby si využil celú kapacitu pixlov a krásu malej hĺbky ostrosti? Dá sa zaostriť vták v letku bez toho aby si naňho mieril ako ostreľovač, ale miesto toho sa sústredil na celý obraz, kompozíciu a súvislosti?
Rozmýšľal som dlho, možno až pridlho ako to napísať, čo tu napísať a ešte viac aké fotografie použiť. Či máš čip o veľkosti nechta na malíčku, 1,5 – 1,6 násobný krop, alebo snáď aj tzv. „full frame“, každý chce aby mal subjekt zaostrený „in focus“. Či budeš publikovať len na instagrame kde telefón znesie všetko, alebo si urobíš print 1×1,5m vždy vidíš či to bolo in focus. Môžeš urobiť výrez z výrezu, alebo na zábere z FF mať vtáčika len ako malú bodku, stále budeš vidieť či to je in focus, alebo nie. Nemusíme si nič nahovárať vždy to vidíme … „na veľkosti nezáleží“. Na čom záleží je mať veci in focus.
Preto som sa rozhodol že sa pokúsim napísať takýto príspevok. Rád by som vyvolal nejaké diskusie, zdieľanie informácií a osobných skúseností, tých najviac. Na FB som asi tri týždne a taktiež som nebol na žiadnych foto blogoch a podobne. Táto téma možno nikoho nezaujíma, neoslovuje a niekto si povie že patrí na nejakú technickú foto stránku, možno … Ja to vnímam tak že bez autofocus (ďalej AF) nie je možné zaostriť s dlhým sklom. Hovorím o zaostrovaní pohyblivých predmetov, menovite letiacich vtákov (ďalej BIF). Hovorím o dĺžke skla od 600mm až po 1200mm, hovorím o fungovaní AF pri clonách f4 až f8.
Ľubo ma upozorňoval nech to nie je dlhé, že ľudom sa nechce čítať :). Niektoré veci sa nedajú vysvetliť dvoma vetami. Skúsim toto ako úvod do problematiky AF in BIF, ak bude záujem môžeme to postupne rozobrať podrobnejšie.
Všetko to asi pramení z toho kde a čo fotím. Veľmi zriedka sa viem dostať k letiacim vtákom blízko a na „čistom vzduchu“, fotiť ich vysoko nad hlavou je samozrejme nezmysel :). Keď som pred rokmi vymenil Nikon D700 za D750 bola to obrovská zmena. Keď som vymenil starú Sigma 300/2,8 (+2xTC) za Nikkor 600mm f4 VR (predposledná verzia) tak to bol vstup do iného vesmíru. Objavil som „3D“ AF mód ktorý mi umožnil pre mňa nepoznané veci. Objavil som ale aj to že zrazu na 24mpx toho vidím nejako priveľa. Postupne som zistil, že ako všetko aj tento AF systém (vo foťáku a v objektíve) má svoje hranice. Toto všetko mohlo byť len ako veľmi dlhý úvod (viem viem Ľubo upozorňoval si ma :).
Všetky otázky spomenuté v úvode som riešil a zažíval posledné 3-4 roky. Snažil sa pochopiť čo píše Nikon v návode k objektívu a fotoaparátu v konfrontácii s mojou realitou. Dnes používam stále to isté sklo aj s TC14 a TC2 a Nikon D850. Nová D850ka priniesla nové možnosti oproti D750. Na väčšinu z postulovaných otázok som ako tak našiel odpovede. Nie sú vždy jednoznačné lebo … proste život nie je jednoznačný :).
Môžem povedať že tento AF systém je zázračný a umožňuje pre mňa doteraz nepredstaviteľné. Sklo sa nezmenilo, takže to bude tým foťákom, ktorý ako prezentujú má ten istý AF systém ako najlepšia D5. V podmienkach kde mi stále zavadzia rákosie, kde sú vtáky malé a lietajú si ako chcú funguje AF systém výborne, a naozaj dokáže zaostrovať aj „za roh“. Viem si predstaviť, že pre tých šikovných čo sa vedia dostať k BIF blízko a majú čistý výhľad môže byť táto téma zbytočná. Ale … aj oni nejako reflektujú tú realitu a môžu využívať výdobytky techniky moderných AF systémov pre tvorbu kompozície, pre pokus o zobrazenie príbehu obrazom. Uvidíme či to zaujíma len mňa alebo sa niekto chytí a rozoberieme to na drobnejšie…
Samozrejme fotografie sú neorezané, v pár prípadoch môžu byť akurát pootočené/vyrovnané keď som horizont vody odfotil šikmo.
p.s. ani neviem ako som našiel túto stránku, asi sa mi nejako zjavila na FB, určite ale viem že to boli fotky od Lukáša Andreidesa z ktorých som odpadol!… on ma potom nasmeroval na Ľuba Nováka ktorý tento web založil. Zrazu som uvidel iné fotografie. Fotografie z FF (ok ok nie všetky Lukáš :), ktoré mali ducha, kompozíciu, krásnu hĺbku ostrosti (malú), neboli to žiadne miniatúry vyrezané z obrovského celku. Aj vďaka týmto dvom ľudom sa snažím o rozprúdenie diskusie na tomto webe..
Celkovo 1,889 zobrazení, z toho dnes 2 !
Ja pri fotení letoviek , používam prioritu clony , ISO manuálne … a ktomu AF-C s d9 a priorita spuste a maximalny pocet FPS … pri 12bit RAW-e … moja odpoved pre lajcku verejnost bude jak nejaká šifra zniet 😉
d9 je velmi dobra vecicka, ale tak pre snajperov ;), ja to pouzivam len kde sa inak nedokazem trafit ked je velmi narocna scena, je to skoro to iste ako “S” bod ktory je ten najmensi mozny, najvacsi “problem” pri d9 alebo pri GROUP je ze to “nerozmysla”, ze sa musis najprv ty trafit a nehovoriac ze to je strasne obmedzujuce pri kompozicii a samozrejme pri volne a rychlo sa pohybujucih predmetoch na to nieje vobec cas “sa triafat” takym malym bodom, triafam sa celym hladacikom … takze buciacik pekne cakajuci na svoju rybku a na to kym ho niekto “cvakne” tam je 9d istotka, ked clovek neveri 3D lebo to niekedy zvyknke ubziknut … ale ma to vsetko vela premennych a potom mozu byt vysledky velmi ine …
Ale ono d9 zabera na Z6 velku plochu snimaca .. kdezto na D850 pri 153bodovom AF-ku je to taky mala plocha… Nikon to pomenil dost tie oznacenia aj ked to vyzera rovnake nieje to rovnake .. v porovnani s D850 to je ako keby mozno aj D51 a viac 😉 Od najnovsieho firmware 3.10 uz ide aj 3D na celu plochu ale nestihol som to poriadne prevetrat 😉
no aby sa nemutili ludom mozgy nasiel som si to aj ked niesom odbornik na MRL, ale nasiel som si co pani v Nikon pisu: https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Camera-Technology/Mirrorless-Cameras/2019/Z-series-Understanding-AF/Media/Z_6_Autofocus_Guide.pdf
maju tam pekne porovnanie s D750 co je velmi zaujimave preco nie s D5/D850 lebo predsa D750 ma iny AF senzor (je fyzicky mensi a ma mensie rozlisenie/citlivost)
takze to co sa vola DYNAMIC AF AREA na Z6/7 je velky ako “D9” (9 bodov) na D750, cize dost mala plocha v hladaciku
a o AUTO AREA AF pisu ze je zabera plochu ako 3D pri D750 co je celkom smiesne, lebo ako som uz povedal, AF senzor na D750 je mensi ako na D5/850 co by teda znamenalo ze AUTO AF na Z6 funguje na ploche mensej ako D5/850 … zaujimave …
az tak ma to netrapi kedze nemam Z_ka a vsetci co maju sa tvaria ze to funguje super, takze asi je vestko v poriadku
ale treba pisat co pise vyrobca a samozrejme konfrontovat to s realitou! 😉
V case pisania toho manualu dole je uvedene 2018 .. to bol este len firmware 1.00 na Z6 a ten autofokus bol totalne onicom .. Az vyrazne zlepsienie a zrychlenie prinieslol firmware 2.00 v roku 2019 a ten posledny 3.00 je uplne niekde inde tu mas uz model Z6 s 3D autofokusom .. Ono je to pomaly ako iny model v rovnakom tele .. Som rad ze chlapci z Nikonu nespia 😀 Ale tie brozurky mohly aktualizovat 🙂
to ale nieje odpoved na to ze ci 9bodovy model je v skutocnosti 51 bodovy, existuje o tom oficialna tech.dokumentacia, lebo sak … ked chces len nieco male tak akurat na 9d a miesto toho mas 51d co je ozaj velky rozdiel tak ti ten AF bude fungovat inak bude sa chytat tam kde nema alebo naopak, a tiez to 3D … si si isty ze to funguje na celu velkost snimaca?